Steeds meer betreedt de nieuwe generatie (Gen Z) de arbeidsmarkt. Organisaties merken dat deze young professionals andere ideeën en prioriteiten hebben voor hun carrière dan vorige generaties. Dit heeft geleid tot een kortere gemiddelde arbeidsverband binnen organisaties. Laten we vijf vragen behandelen die kunnen bijdragen aan de retentie van Gen Z.
Gen Z‘ers zoeken meer dan slechts een baan. Ze willen kansen voor groei en ontwikkeling in een organisatie met gedeelde waarden. Het behouden van deze medewerkers begint met het begrijpen van hun wensen en behoeften en het creëren van een cultuur waarin ze zich veilig en gehoord voelen. Hoewel niet alle wensen ingewilligd kunnen worden, draagt eerlijke en transparante communicatie hierover bij aan meer tevreden- en betrokkenheid. Dit zal bijdragen aan de motivatie van young professionals om voor een organisatie te werken.
Voor young professionals staat leren en persoonlijke ontwikkeling centraal. Ze zoeken naar organisaties waar ze snel kunnen groeien en kijken kritisch naar wat deze omgeving te bieden heeft. Tijdens de onboarding van deze generatie is het belangrijk dat er vanuit de werkgever duidelijk aangegeven wordt wat ze kunnen betekenen voor Gen Z en wat Gen Z kan bijdragen aan de organisatie. Het stellen van gezamenlijke doelen is essentieel voor retentie.
Voor Gen Z is flexibiliteit, inclusiviteit, diversiteit en gelijkwaardigheid binnen de werkomgeving cruciaal. Ze willen zichzelf kunnen zijn en hun ideeën delen. Het openstaan voor verschillende standpunten en een open communicatiestijl geven Gen Z het gevoel gehoord te worden en dragen bij aan een gelijkwaardige werkomgeving.
Young professionals hebben aandacht en begeleiding nodig. Het, niet alleen werkgerelateerd maar juist ook persoonlijk, koppelen aan ervaren collega's en leidinggevenden bevordert hun groei en creëert verbinding tussen generaties. Dit zorgt voor meer betrokkenheid en ook begrip voor elkaar standpunten.
Organisaties moeten kritisch naar hun Employee Value Proposition (EVP) kijken. De EVP is wat een werkgever aan huidige en toekomstige medewerkers biedt in ruil voor hun inzet en tijd. Dit omvat niet alleen salaris en carrièreperspectieven, maar ook organisatiecultuur en waarden.
Een effectieve EVP moet voldoen aan vijf criteria:
1. Waar: wees eerlijk in je beloften, anders raken young professionals teleurgesteld en vertrekken ze snel.
2. Houdbaar: een EVP is bedoeld voor de lange termijn, zorg ervoor dat je deze kunt handhaven. Als aanpassingen nodig zijn, betrek dan young professionals bij de besluitvorming.
3. Aantrekkelijk: zorg dat jouw EVP aantrekkelijk is voor alle medewerkers die je organisatie nodig heeft, en pas deze aan voor verschillende doelgroepen.
4. Onderscheidend: leg duidelijk uit hoe je de kernwaarden en doelen mogelijk maakt en faciliteert.
5. Geloofwaardig: onderbouw jouw EVP met bewijs en praktijkvoorbeelden.